Skötsel och underhåll av vägarna

Vägföreningen ansvarar alltid för att den hårdgjorda körbanan hålles i ett godtagbart skick. Området mellan körbana och staket ska skötas av respektive fastighetsägare. Detta område bör bestå av gräs eller singel så att vatten från vägen kan rinna ner. Området bör därför också vara lägre än körbanan. Asfaltering eller stensättning av denna remsa är olämpligt då regnvattnet i så fall blir kvar på vägen.

Vinterväghållning

Snöröjning av körbanorna på föreningens vägar utföres genom föreningens försorg. Snöröjningen kompletteras vid behov med grusning av körbanan. Det finns en kontaktperson i styrelsen för vinterväghållningen.

Vegetation

Det är både i kommunens och vägföreningens intresse att områdets lummiga karaktär bibehålls. Breddning av vägarna kommer därför bara att ske om det är absolut nödvändigt med hänsyn till framkomligheten för utryckningsfordon eller andra nödvändiga transporter. Detta betyder dock att fastighetsägarna måste se till att växtligheten på respektive tomt inte inkräktar på körbanan eller på gångremsan vid sidan om denna. Över körytan ska den fria höjden vara 4,6 meter och över gångytan 2,5 meter. Denna röjning ska fastighetsägarna utföra utan särskild anmaning från vägföreningen. Vid behov av hjälp kan någon i styrelsen kontaktas.

Vägföreningen ansvarar för att röjning kring lyktstolpar sker så att belysningen får avsedd effekt. Det kan betyda att grenar från träd på enskilda fastigheter måste sågas ner genom föreningens försorg.

Vid hörnfastigheter är det viktigt att inte växtligheten skymmer sikten. 10 meter in från hörnan åt båda hållen får ingen tät växtlighet vara högre än 0,8 meter. Detta gäller också plank, murar och häckar som omgärdar fastigheterna.

Parkering

Vägområdet och grönområdena är inte avsedda för parkering. Denna ska ske på tomtmark. Tillfälliga undantag får ske t.ex. när man får besök, förutsatt att det inte innebär hinder för trafiken. Vägområdet utanför fastighetsgränserna får heller inte långvarigt belamras med andra uppställningar eller upplag.

Styrelsen skulle uppskatta om alla medlemmar hjälps åt att följa ovan angivna riktlinjer för områdets skötsel. Det betyder både ökad trivsel och lägre kostnader.

Vid utfarten bör Du se till att Dina växter eller andra föremål inte är högre än 80 cm från gatan inom markerad sikttriangel. Sikten skall vara minst 2,5 meter från gatan eller gångbanan.
Vid hörntomter bör Du se till att Dina växter eller andra föremål inte är högre än 80 cm i en sikttriangel som sträcker sig minst 10 meter åt vardera hållet.
Om Du har buskar eller träd som sträcker sig ut över vägen skall det finnas fri höjd för trafikanterna. Den fria höjden vid körbanan skall vara 4,6 meter.